یا صاحب الزمان

اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

یا صاحب الزمان

اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

چرا بسم الله الرحمن الرحیم می گوییم

دوشنبه, ۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۲۵ ق.ظ

اگر بخواهیم در مورد این جمله درک و فهم درستی را بدست آوریم بی شک باید به کلام ائمه اطهار رجوع کنیم ولی آنچه که معلوم است گفتن بسم الله برای این است که غیر خدا را در دل راه ندهیم و همه جهان و هر عملی که در جهان انجام می شود را مبتنی بر اراده پروردگار بدانیم.



همه مردم دنیا وقتی می خواهند کار مهمی را شروع کنند به یاد و نام یکی از بزرگان خود که برای آنها ارزشمند است شروع می کنند و کار یا موسسه و پروژه ای که دارند را تا آخر با نام این شخصیت ارتباط می دهند ولی ما مردم مسلمان وقتی می خواهیم کاری را به رضای خدا آغاز کنیم ابتدای آن کار را مزین به نام پروردگار متعال می کنیم تا کارمان جاودانه بماند و از این رو هر کاری را با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز می کنیم.

کسی ما را اجبار به گفتن این جمله ارزشمند نکرده است ولی وقتی فواید و فضائل آن را بدانیم بی شک کاربرد این جمله در تمام زندگی ما جاری خواهد شد.

اگر بخواهیم در مورد این جمله درک و فهم درستی را بدست آوریم بی شک باید به کلام ائمه اطهار رجوع کنیم ولی آنچه که معلوم است گفتن بسم الله برای این است که غیر خدا را در دل راه ندهیم و همه جهان و هر عملی که در جهان انجام می شود را مبتنی بر اراده پروردگار بدانیم.

برخی از ما فقط به معنی ظاهری بسم الله الرحمن الرحیم توجه می کنیم در حالی که تمام نام های خداوند در همین سه کلمه خلاصه شده است و ما با بیان این سه کلمه گویی همه اسماء خداوند را به زبان آورده ایم.

پروردگار ما رحم کننده و بخشنده است و هیچگاه بنده خویش را تنها نمی گذارد و اگر دید از بنده خطایی رخ داده است، او را بخشیده و مهربانی خود را نشان می دهد و فاصله گناه ما تا ببخشش پروردگار فقط یک گام است و آن گام توبه است.

اهمیت بسم الله الحمن الرحیم در دین ما به اندازه ای است که اگر حیوان حلال گوشتی را بدون بسم الله سر ببریم خورد گوشت آن حرام می شود و این اهمیت بالای این جمله قدسی را بیشتر به ما می نمایاند.

یک روز با کارمندی بحث و گفتگو می کردم تا اینکه بحث ما به بخشندگی پروردگار کشیده شد ولی آن بنده خدا گفت چرا لطف خدا شامل حال من نمی شود و کلی گله کرد، از گرانی بنزین گرفته تا کیفیت پایین نان و همه را به هم پیوند می داد. همه داشته های خود را نادیده می گرفت و بیشتر نداشته هایش را می دید.

گفتم آقا! نفس می کشی؟ به نان شب محتاجی؟ فرزندانت لباس نو ندارند؟ چند روز با شکم گرسنه خوابیده ای؟ چند بار توکل کرده ای و خدا دستت را نگرفته است؟ این ماشین را چگونه گرفته ای؟ کدام عضو بدنت ناقص و معیوب است؟ و ... و ادامه دادم من کسانی را میشناسم که به نان شب محتاج و عیب هایی در بدن آنهاست ولی با این حال نعمت های خداوند را می بینند و به رحمان و رحیمی خدا ایمان دارند.

آن مرد که کاملا ساکت شده بود مثل اینکه به خود آمد و فوری گفت استغفرالله و از خدا معذرت خواست که نعمت های بی شمار او را نادیده گرفته است و گفت واقعاً چقدر فراموش کار شده ام و از من نیز تشکر کرد.

بعضی ها شاید فقط به یک تلنگر نیاز دارند و ما نباید کوتاهی کنیم و خاموش باشیم. انسان های با تقوا وقتی با عشق بسم الله الرحمن الرحیم می گویند مطمئن هستند که پروردگار یکتا در کنار آنهاست و کار آنها با موفقیت انجام می شود و اگر هم موفق نشوند آن را به حکمت و مصلحت خداوند می دانند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۰۱
محمدرضا جاویدنژاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی